Tanden trekken.
Pijnloos en zorgvuldig.

We doen het niet snel, maar soms zit er niets anders op dan een tand of kies te trekken. Voor zo'n extractie kunnen verschillende redenen zijn. In de meeste gevallen is de tand of kies te ernstig aangetast. Dit kan voor pijn zorgen. Soms is het moeilijk om de kies goed schoon te maken, iets wat we vaak zien bij verstandskiezen. Het kan ook zijn dat er ruimte nodig voor de naastgelegen tand of kies.

Stap 1: Is trekken echt nodig?

Tanden zijn iets om zuinig op te zijn. Dus we trekken alleen een tand als er echt geen andere oplossing is. Dat onderzoeken we onder andere met röntgenfoto's. Is het dan toch nodig? Dan kan dat vaak dezelfde dag nog. En anders maken we een nieuwe afspraak. Soms verwijzen we u door naar een kaakchirurg, als we vermoeden dat de ingreep te complex is.

Stap 2: Trekken gebeurt pijnloos

We trekken de tand natuurlijk onder een verdoving. U voelt daardoor absoluut geen pijn. Soms moeten we het tandvlees na de ingreep hechten. Hiervoor gebruiken we oplosbare hechtingen.

Stap 3: Wat doen we met de ruimte?

Na het trekken van een tand ontstaat natuurlijk een loze ruimte in uw mond. Soms is het beter of gewoon mooier die op te vullen. We adviseren hoe dat het beste kan, bijvoorbeeld een brug of een implantaat.

Het trekken van een tand is een forse ingreep. Ga op de dag van het trekken niet intensief sporten, vermijd zware lichamelijk werk en blijf uit de zon. De klachten kunnen een week tot 10 dagen aanhouden. Vervelend, maar wel normaal. Neem de tijd om te herstellen en houd de wond goed schoon. Hieronder leest u hoe u zo snel mogelijk herstelt.

Pijn
• Het kan zijn dat de kaak wat zwelt, de wond wat nabloedt, een lichte koorts volgt of dat u uw mond minder goed kunt openen. Dit kan een week aanhouden. Gebruik eventueel pijnstillers, bijvoorbeeld paracetamol of ibuprofen (lees de bijsluiter). Neem deze in voordat de verdoving is uitgewerkt. Gebruik liever geen aspirines: die verdunnen het bloed en zorgen voor een langere genezing.
• Het komt vaak voor dat u uw mond niet goed kunt openen. Dit is vooral zo als een kies achterin de mond is getrokken. Dit gevoel verdwijnt na een paar dagen.

Wondgenezing
• Soms kleurt het speeksel de eerste dagen wat rood. Dit lijkt een bloeding, maar dat gebeurt zelden. Is er wel een echte nabloeding? U krijgt van ons een gaasje mee, waarop u dan ongeveer 30 minuten bijt. Stopt na 4 uur het bloeden nog niet? Neem dan contact met ons op.
• Spoel niet te veel, zeker de eerste 2 dagen niet. De kans is groot dat u de wondprop uitspoelt. Probeer ook zo min mogelijk met uw tong aan de wond te zitten: dit kan een nabloeding veroorzaken.
• Vanaf dag 2 kunt u de tanden en kiezen bij de wond 3 keer per dag voorzichtig poetsen met een kleine, zachte tandenborstel. Poets de hechtingen niet!
• Vanaf dag 3 kunt u de mond spoelen met lauw zoutwater. Los hiervoor 1 theelepel zout op in een halve liter water. Hebt u een recept gekregen voor een andere mondspoeling, dan kunt u die gebruiken.
• Hebt u een spuitje (monoject) meegekregen? Spoel de wond dan na een maaltijd schoon met lauw zoutwater of mondspoeling. Plaats de tip in de wond en spoel met enige druk. Doe dit totdat de wond genezen is en u de tip niet meer in de wond krijgt. Dit duurt ongeveer een week.

Eten, drinken en roken
• Drink de eerste 24 uur geen alcohol. Alcohol verdunt het bloed en dat vergroot de kans op het bloeden van de wond. Gewoon drinken kan wel, zodra de verdoving is uitgewerkt.
• Later op de dag kunt u ook wat eten. De verdoving moet dan in elk geval zijn uitgewerkt. Kauw met de kant waar geen tand is getrokken.
• Roken is niet goed voor de wondgenezing. Vermijd dit tenminste de eerste 24 uur.

Hechtingen verwijderen
• Is er gehecht? Dan lossen de hechtingen na 1 tot 2 weken op. Tenminste: als we een oplosbare hechting hebben gebruikt (wat we meestal doen). Zo niet, dan maken we een vervolgafspraak om de hechtingen te verwijderen.

Als alle tanden getrokken zijn
• Zijn alle tanden getrokken (volledige of totale extractie)? Neem dan voorzichtig vloeibaar voedsel. Dit mag niet te warm of te koud zijn.
• U krijgt een prothese. Houd deze de hele dag in, in ieder geval tot de volgende controle. Deze prothese drukt de wonden dicht en zorgt voor een snellere en betere genezing.

Vragen of problemen?
Neem contact met ons op als
• de bloeding niet stopt
• uw lichaamstemperatuur boven de 39 graden stijgt
• u vragen heeft of twijfelt

Informatie over nazorg

Heeft u nog vragen. Neem dan gerust contact met ons op!