Wortelkanaalbehandeling

Uw wortels zorgen ervoor dat uw tanden in de kaak blijven zitten. In de wortel zit een kanaal met zenuwvezels en kleine bloedvaten. Deze kunnen ontsteken, bijvoorbeeld door tandbederf of een lekke vulling. Dit is gevaarlijk omdat die ontsteking naar het kaakbot kan overslaan. Dan is een wortelkanaalbehandeling (ook wel endodontische behandeling of endo genoemd) nodig.

Stap 1: De wortel schoonmaken

Om bij de het wortelkanaal te kunnen komen, boren we van bovenaf in de tand. Vervolgens maken we de binnenkant van de wortels leeg en schoon met een klein vijltje. Dit gebeurt vaak onder verdoving. Deze stap vraagt veel zorgvuldigheid: er mogen absoluut geen ontstoken resten achterblijven.

Stap 2: Ontsmetten en afsluiten

Is alles verwijderd? Dan vullen we de wortel met een ontsmettende pasta en sluiten we de kies hermetisch af met een rubberachtig stiftje. Het schoonmaken van de wortelkanalen kan vaak in 1 behandeling, soms is een 2e afspraak nodig. U krijgt in die tussentijd een tijdelijke vulling.

Stap 3: Gewoon weer eten en drinken

Is de wortelkanaalbehandeling geheel afgerond? Dan kunt u de tand of kies weer gewoon belasten vanaf het moment dat de verdoving geheel is uitgewerkt. Een wortelkanaalbehandeling kan een tand of kies verzwakken, waardoor deze kan breken. Dit kunnen we voorkomen met bijvoorbeeld een kroon. Dit bespreken we dan vooraf met u.

Na de behandeling zijn er een paar dingen waar u rekening mee moet houden. We zetten ze hieronder op een rijtje.

Napijn
• Meestal heeft u 1 of 2 dagen na een wortelkanaalbehandeling last van napijn in de kaak: meestal een vervelend gevoel als u de tand of kies belast. Gebruik eventueel paracetamol of ibuprofen (lees de bijsluiter).
• De napijn kan langer aanhouden bij de behandelde tand of kies, soms tot wel 5 dagen. Blijf in dat geval de paracetamol of ibuprofen gebruiken. Is de pijn dan nog ondragelijk? Neem dan gewoon even contact met ons op.

Voorzichtig met de tijdelijke vulling
• Volgt er een extra afspraak voor de behandeling? Belast de tand of kies tot die tijd dan zo min mogelijk. Hiermee voorkomt u dat u de tand of kies stukbijt. Het is normaal dat uw tand of kies extra gevoelig is.
• De tijdelijke vulling heeft enkele uren nodig om extra uit te harden. Wacht daarom met eten.
• Het tijdelijke vulmateriaal kan af en toe wat afbrokkelen. Dit is geen probleem. Heeft u het idee dat de tijdelijke vulling uw tand of kies niet meer afsluit? Neem dan contact op met ons.

Vragen of problemen?
Neem contact met ons op als u vragen heeft of twijfelt.

Informatie over nazorg

Heeft u nog vragen? Neem dan gerust contact met ons op!